Förändringar som hjälper min hälsa

Saker och ting går upp och ned men jag har under en längre period gjort några förändringar i livet som jag tror jag börjar se effekt av nu. Det är svårt att pinpointa just en sak och jag tror också att det har med alla förändringar jag har gjort att göra. Inställningen och kraven på mig själv har förmodligen också spelat in eftersom jag sänkt dessa och känner mig mer avslappnad.
 
Jag har senaste halvåret försökt se mitt iv bara för idag. Och i samband med detta känt efter och sagt nej till mycket om jag har känt att det kommer att slita på min hälsa. Jag tänker att det inte ska vara såhär för all framtid utan bara nu och jag har satt en egen tidsgräns på ett år. För mig känns det lättare att inte ge upp om jag har en tidsgräns. När den tidsgränsen är uppnådd så kanske jag sätter en ny tidsgräns igen, inte vet jag. Min tidsgräns drabbar även andra. Jag är ännu mer otillgänglig på något sätt eftersom jag tänker väldigt mycket på mig själv. I alla fall mycket mer än tidigare, då jag iofs alltid satt mig själv i sista hand.
 
Det är ju också så att förändringarna är inte så roliga, så det är svårt att känna pepp när man gör dom, det är svårt att tänka så långt fram, att man kanske ska behöva vänta ett år på att se en större positiv förändring.
 
Det jag gör:
 
Kosten
Jag har kört många stränga dieter i flera år för att försöka uppnå hälsa. Nu kör jag bara "hyfsat strikt" dvs att jag fokuserar på att äta så rent som möjligt och undvika mjölk och gluten - men annat kan slinka ned. Så länge det jag stoppar i mig är överhängande bra och energität kost är jag nöjd med min insats. Insatsen kan såklart bli bättre men jag vill inte längre tvinga mig utan tror att kroppen ger mig lite tecken med tiden.
 
Motion
Promenader, minst 4.000 steg per dag, i vilket tempo jag vill, huvudsaken är att jag rör på mig och hjälper cirkulationen i kroppen att sätta igång lite. Har jag en väldigt bra dag så går jag mer. Men ibland på en dålig dag går jag också mer för att jag kan känna att det är bra för smärtan, så länge jag inte springer eller tar ut mig för mycket. Har jag en extremt dålig dag kan jag skippa detta men inte två dagar i sträck såvida jag inte har feber eller liknande.
 
Andning
Jag andas oftast fel. Nu tar jag andningsminuter flera gånger om dagen då jag andas in genom magen och upp med luften i bröstkorgen och så ut bla. Långsamt med säkert hoppas jag på att vanan att andas fel ändras. Jag lyssnar på avslappning, meditation eller mindfullnes en gång om dagen.
 
CBD-olja
Den omryktade cbc-oljan kanske ni har läst om. Den är ej olaglig eftersom THC i denna är borttagen, dvs den ingridiensen som skapar ruset i cannabis, är borttagen och kvar är olika cannabioder som sägs stötta kroppens egna immunförsvar och bättra på en självläkning. Kanske den ligger i gråzonen? Denna har jag tagit i mer än två veckor och det jag märker mest av denna är att den hjälpt mig otroligt bra med sömnen. Sedan hoppas jag den jobbar på andra saker i min kropp också som jag inte vet om ännu. 
 
LPG-massage
Denna massage marknadsförs mest för att kunna skulptera kroppen och sätta fart på fettförbränningen men jag går och tar den för att fart på blodcirkulationen och förhoppningsvis även lymfssystemet som jag tror är hyfsat stagnerat. Blodcirkulationen har ju hjärtat som pump medans lymfan måste man hålla igång själv på något sätt. Detta är tyvärr dyrt och jag kommer inte kunna fortsätta med detta hur länge som helst utan har satt en gräns på tio behandlingar, jag går dit en gång i veckan. Förhoppningen är att jag sedan ska kunna gå en gång i månaden. Jag har hört om flera med mina problem som blivit hjälpta av detta men att de inte haft råd att fortsätta ta behandlingen vilket ju är jättetrist om det blir så. Men jag försöker nu i alla fall och har väl nu kommit upp i 
5-6 ggr. De två sista veckorna efter behandlingen har jag haft fler nästan helt smärtfria dagar. Slump eller inte. Tiden får utsäga det. 
 
Så, det var lite dokumenterat var jag ligger nu, bra för mig själv att kunna gå tillbaka för att jämföra om ett tag :-)
 
Önskar dig en skön söndag <3
Allmänt | andas rätt, cbd-olja, hjälper mot fibromyalgi, lpgmassage | |
#1 - - Ibod11:

Du ger aldrig upp utan hittar hela tiden nya vägar till att må bättre. Det är beundransvärt och jag vet inte om jag skulle orka prova så mycket som du gör. Men det är nog viktigt för den mentala delen. Det finns hela tiden ett hopp om bättring och när du känner att det faktiskt händer bra saker i kroppen så är det så klart lättare att fortsätta. Jag blir glad av att läsa om att ditt sökande efter bra behandling faktiskt hjälper dig :D
Kram

Svar: Jag kommer ju i perioder där jag inte orkar alls men som tur är får jag nytt hopp. Det är tur och jag vet också att om jag inte orkar prova så orkar jag heller inte leva. Kramar i massor <3
Krassligt

Upp